3 amalan mudah untuk mengawal paras kolestrol anda

3 amalan mudah untuk mengawal paras kolestrol anda

Paras kolesterol yang tinggi meningkatkan risiko penyakit jantung dan serangan jantung.

Walaupun terdapat ubat / produk di pasaran yang dapat membantu memperbaiki kolesterol, namun jika anda lebih suka membuat perubahan gaya hidup terlebih dahulu untuk mengawal paras kolesterol, berikut adalah 3 amalan sihat mudah yang anda boleh mulakan.

Dan, jika anda sudahpun mengambil ubat / produk kesihatan, perubahan gaya hidup ini mampu meningkatkan lagi kadar penurunan kolesterol anda.

1. Makanlah makanan yang baik untuk jantung
Beberapa perubahan kecil di dalam diet seharian anda dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan jantung anda seperti:
  • Kurangkan pengambilan lemak tepu:- Lemak tepu, terutama sekali yang terdapat di dalam daging merah dan produk susu penuh lemak, meningkatkan kolesterol total anda. Pengurangan pengambilan lemak tepu dapat mengurangkan kolesterol low-density lipoprotein (LDL) — iaitu kolesterol "jahat" anda.
  • Hindari lemak trans:- Lemak trans, kadang-kadang dilabelkan sebagai "partially hydrogenated vegetable oil" sering digunakan dalam margarin, kuih, biskuit, dan kek. Lemak trans meningkatkan paras kolesterol anda secara keseluruhan. Pihak The Food and Drug Administration di Amerika Syarikat telah melarang penggunaan "partially hydrogenated vegetable oil" sejak 1hb Januari 2021 lagi.
  • Makan makanan yang kaya dengan lemak asid omega-3:-  Lemak asid omega-3 tidak mempengaruhi kolesterol LDL. Namun lemak asid omega-3 memiliki manfaat lain yang baik untuk jantung, seperti menurunkan tekanan darah. Makanan yang kaya dengan lemak asid omega-3 termasuklah ikan salmon, mackerel, herring, kenari, dan juga biji rami.
  • Menambahkan larutan fiber:- Larutan fiber dapat mengurangi penyerapan kolesterol ke dalam aliran darah anda. Larutan fiber hadir di dalam makanan seperti bubur oat, kacang merah, kubis brussels, epal dan buah pir.
  • Tambahkan pengambilan protein whey:- Protein whey, yang terdapat dalam produk susu, adalah antara penyebab utama manfaat kesihatan yang sering dikaitkan dengan produk susu. Kajian menunjukkan bahawa protein whey yang diambil sebagai suplemen menurunkan kolesterol LDL dan kolesterol secara keseluruhan serta tekanan darah.
2. Perbanyakkan senaman harian dan aktiviti fizikal

Senaman dapat menurunkan tahap kolesterol anda. Aktiviti-aktiviti fizikal juga dapat membantu meningkatkan kolesterol High-density Lipoprotein (HDL) — kolesterol "baik" anda. Dengan nasihat doktor, berusahalah untuk bersenam sekurang-kurangnya 30 minit, lima kali seminggu ataupun aktiviti-aktiviti aerobik  selama 20 minit, tiga kali seminggu. Di samping penambahan aktiviti-aktiviti fizikal ini, anda juga akan mula mengurangkan berat badan anda. 

Banyak cara untuk menambahkan lebih banyak aktiviti fizikal ke dalam rutin harian anda, seperti perbanyakkan menggunakan tangga daripada lif, parkir kereta jauh daripada tempat destinasi anda beserta aktiviti-aktiviti berdiri yang lain seperti memasak, mengebun dan berjalan sewaktu istirehat sebentar daripada bekerja.

3. Berhenti merokok

Berhenti merokok meningkatkan tahap kolesterol HDL Anda. Kebaikannya mula terjadi:

    • Dalam 20 minit pertama setelah berhenti hisap rokok, tekanan darah dan desus jantung anda pulih dari lonjakan yang disebabkan oleh rokok
    • Dalam 3 bulan setelah berhenti hisap rokok, aliran darah dan fungsi paru-paru anda mulai pulih
    • Dalam setahun setelah berhenti hisap rokok, risiko penyakit jantung anda akan dikurangkan setengah dibandingkan dengan perokok

    Jika doktor anda sudahpun memberikan rawatan ubat preskripsi untuk membantu menurunkan kolesterol anda, nescaya 3 amalan mudah ini akan sangat membantu dan menjadikan kebaikan pengambilan ubat anda mujarab

    Moga-mogaan 3 amalan mudah ini dapat membantu pergantungan anda kepada ubat menjadi rendah.

     

    Back to blog

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.