Manfaat Jus Dawa'

Manfaat Jus Dawa'

Cegah Diabetes & Tekanan Darah Tinggi
"Senaman, specifically angkat beban akan membantu, ianya akan regulate blood sugar, paras glucose dalam darah"
"Kombinasi ramuan dalam Jus Dawa' akan memberikan banyak micro-nutrients"
 
"Kalau boleh dapatkan sumber khasiat dari makanan semulajadi, tapi kadang-kadang kita tak mampu nak makan semua"
 
- Coach Ammar, Pakar Nutrisi AQ Health.
 Coach Ammar adalah:
1. Certified Nutrition Specialist, National Academy of Sports Medicine (NASM)
2. Certified Personal Trainer, American Council on Exercise (ACE)
3. Certified Exercise Is Medicine, Malaysian Olympic Council In Collaboration With National Academy of Sports Medicine (NASM)
 
 Rakaman Pod Cast Penuh AQ Health - Episode 1
 
Bahan-bahan dan ramuan Jus Dawa'
 
1. Habbatus Sauda

Juga dikenali sebagai habbatussauda atau jintan hitam, habbatussauda terkenal dengan sifat antibakteria dan anti-radangnya. Ia meningkatkan sistem imun, mengurangkan alahan, dan menyokong kesihatan pernafasan.

Habbatus Sauda disebutkan dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh ‘Aishah R.A,

إِنَّ هَذِهِ الحَبَّةَ السَّوْدَاءَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ، إِلَّا مِنَ السَّامِ، قُلْتُ: وَمَا السَّامُ؟ قَالَ: المَوْتُ

Maksudnya: “Sesungguhnya Habbatus Sauda’ adalah penawar bagi segala penyakit, melainkan al-Saam. Aku bertanya: Apakah al-Saam itu? Baginda SAW menjawab: Kematian”.

(Hadis Riwayat al-Bukhari, No. 5687)

2. Buah Delima
Buah delima penuh dengan antioksidan yang melawan radikal bebas, menggalakkan kesihatan jantung dan mengurangkan risiko penyakit kronik. Mereka juga dikaitkan dengan fungsi otak yang lebih baik.

3. Cendawan Susu Harimau
Dikenali dengan sifat meningkatkan imun, cendawan susu harimau menyokong kesihatan hati dan mempamerkan potensi anti-kanser. Ia adalah tambahan yang berharga kepada rejimen kesihatan holistik.

4. Ekstrak Sacha Inchi
Kaya dengan omega-3 dan nutrien penting, Ekstrak Sacha Inchi menggalakkan kesihatan jantung, otak dan kulit. Ia juga membantu dalam pengurusan berat badan, menjadikannya makanan super serba boleh.

5. Kunyit Hitam
Mengandungi kurkuminoid dengan kesan anti-radang dan antioksidan, kunyit hitam membantu melegakan arthritis, meningkatkan sistem imun dan melindungi kulit.

6. Kurma

Kurma kaya dengan nutrisi yang baik untuk tubuh anda, malah ia mengandungi lebih banyak kalori dan karbohidrat. Ia juga mengandungi vitamin, mineral dan serat serta antioksidan yang dapat menjauhkan anda daripada pelbagai penyakit berbahaya. Kurma juga baik untuk kesihatan seksual - kadar estradiol dan flavonoid pada kurma meningkatkan jumlah dan kualiti sperma kaum lelaki.

7. Halia
Terkenal dengan sifat anti-radang dan antioksidannya, halia boleh mengurangkan masalah pencernaan, mengurangkan loya, dan menyumbang kepada sokongan sistem imun secara keseluruhan.

8. Fenugreek
Tinggi dengan serat, vitamin dan mineral, fenugreek membantu dalam kawalan gula darah, menggalakkan kesihatan jantung dan menyokong fungsi penghadaman.

9. Bawang Putih
Bawang putih mengandungi allicin, sebatian dengan sifat antibakteria dan antikanser. Ia membantu menurunkan tekanan darah, meningkatkan tahap kolesterol, dan menguatkan sistem imun.

10. Cuka Cider Epal
Cuka cider epal dikaitkan dengan penurunan berat badan, kawalan gula dalam darah dan kesihatan kulit yang lebih baik. Ia membantu penghadaman dan mengurangkan selera makan, menjadikannya pilihan popular untuk penggemar kesihatan holistik.

11. Lemon
Dikemas dengan vitamin C dan antioksidan, lemon memerangi jangkitan, menyokong kesihatan jantung dan menyumbang kepada kulit yang berseri. Air lemon juga dikenali untuk membantu dalam penurunan berat badan.

12. Madu
Selain rasa manis semulajadinya, madu mempunyai sifat antibakteria dan anti-radang. Ia menyokong sistem imun, melegakan batuk, dan membantu dalam penyembuhan luka.

13. Sucralose
Sebagai pemanis rendah kalori, sucralose boleh menjadi pilihan yang sesuai untuk pengurusan berat badan. Walau bagaimanapun, kesederhanaan adalah kunci untuk memastikan diet yang seimbang dan sihat.

14. Asid Sitrik
Digunakan dalam pelbagai produk makanan dan minuman, asid sitrik bukan sahaja memberikan rasa pedas tetapi juga menawarkan sifat antioksidan, membantu penyerapan nutrien dan kesejahteraan keseluruhan.

15. Kayu manis
Kayu manis dikaitkan dengan pengurangan gula dalam darah, kepekaan insulin yang lebih baik dan perlindungan daripada penyakit jantung. Rasanya yang unik menambah kelainan yang menarik pada hidangan.

*******************************************

Spesifikasi Lanjut Jus Dawa'

 

 
Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.